„Wszystko wokół się zmienia, więc nic dziwnego, że szkoła również musi ulegać przeobrażeniom. Wprawdzie to nie szkoła kreuje rzeczywistość, ale aby być atrakcyjną musi za nią nadążać”.

Szkoła musi nadążać za rzeczywistością, jak w cytacie, która nieustannie się zmienia. Potrzeba innowacji dotycząca wdrożenia programowania w edukację wynikała z postępu naukowo-technicznego, a także z priorytetów MEN: podnoszenia kompetencji informatycznych ucznia; nauczenie dzieci rozwiązywania problemów przy pomocy dostępnych narzędzi kształtując ich otwartość, aktywność, kreatywność oraz algorytmiczne myślenie w rozwiązywaniu problemów. Zadaniem innowacji miało być również wspomaganie uczniów w rozpoznaniu ich własnych uzdolnień i zainteresowań.

 Program dla I i II etapu edukacyjnego zakładał:

  • Wprowadzenie do programu zajęć komputerowych języka programowania Scratch Junior i Scratch jako edytora tekstu, grafiki, narzędzia do tworzenia prezentacji oraz sterowania obiektem po ekranie;
  • Realizowanie zajęć dodatkowych z budowy robotów LEGO przy współpracy Akademii Edukacji Kreatywnej pod nazwą „Zbuduj robota”.

Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej brali udział w zajęciach pozalekcyjnych
z budowy robotów LEGO Mindstorms cztery godziny w miesiącu. Również uczniowie drugiego etapu edukacyjnego mieli możliwość włączenia się w te zajęcia.

W ramach tych zajęć uczniowie klas I-III poznali między innymi podstawy robotyki i programowania doskonalące wiedzę dzieci w zakresie matematyki, fizyki i techniki, rozwijali wyobraźnię przestrzenną, kreatywność oraz umiejętność konstruowania, doskonalili umiejętności pracy w grupie. Uczniowie budowali ruchome modele,  wykorzystywali oprogramowanie w celu pozyskiwania informacji,  pracowali z prostymi maszynami, przekładniami, dźwigniami, kołami pasowymi oraz czujnikami ruchu,  dokonywali pomiarów czasu i odległości, dodawali, odejmowali, wykorzystywali losowość oraz zmienności,  opowiadali, wyjaśniali, interpretowali oraz zadawali pytania.  Kształtowali umiejętność zgodnej współpracy dzięki pracy w zespołach dwuosobowych,  kreatywnie radzili sobie z problemami i zadaniami,   rozwijali własne możliwości i talenty.

Innowacja pedagogiczna „Pomyśl-działaj”  realizowana była także w klasach IV-VI szkoły podstawowej. W ramach zajęć dzieci uczyły się programowania w języku Scratch, natomiast uczniowie klasy VI poszerzali swoje wiadomości i umiejętności dotyczącego tego programu. Scratch to intuicyjny język programowania, pozwalający uczniom tworzyć gry, pokazy multimedialne, historyjki i inne projekty. Jego niewątpliwą zaletą jest błyskawiczny efekt, jaki widzi uczeń po uruchomieniu stworzonego przez siebie programu. Ma to ogromne znaczenie, gdyż uczniowie oczekują szybkich rezultatów swojej pracy. Ten sposób nauki pozwala też utrzymać ich uwagę i motywację do dalszego zgłębiania tajników programowania. Scratch to także serwis społecznościowy, pozwalający każdemu na umieszczanie stworzonych w tym języku programów, dyskutowanie o nich oraz oglądanie
i pobieranie prac stworzonych przez innych użytkowników tego serwisu.

 Po upływie roku, przeprowadzonej ewaluacji na podstawie obserwacji możemy stwierdzić, że cele zostały osiągnięte. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w lekcjach na których wprowadzane były elementy programowania. Licznie uczęszczali też na zajęcia dodatkowe z budowy i programowania robotów organizowane we współpracy z Akademią Edukacji Kreatywnej. Uczniowie brali udział w „Dniu z Technologią”, „HOUR of CODE”, „Codeeweek”, „DBI”,  doskonaląc umiejętności programowania. Dodatkowo szkoła w ramach innowacji wzbogaciła się o Cyberrobota Clementoni, którego programowanie z urządzeń mobilnych interesowało wszystkich uczestników innowacji.

  • Uczniowie przełamali bariery edukacyjne związane z programowaniem;
  • Kształtowali umiejętności logicznego myślenia;
  • Rozwijali zainteresowania związane z informatyką i TI;
  • Nabyli umiejętność kreatywnego, świadomego i bezpiecznego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywaniu problemów;
  • Uczniowie nauczyli się współpracować w ramach długofalowych projektów;
  • Poprzez naukę programowania prowadzoną w atrakcyjny sposób u wielu uczniów rozbudzone zostało  zainteresowanie  przedmiotami ścisłymi.

Innowację realizowali nauczyciele informatyki: p. Zbigniew Jodełko i p. Anna Berend.

Anna Berend

Godzina Kodowania, organizowana w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej, jest największą inicjatywę edukacyjną w historii, adresowaną do uczniów z całego świata. Celem Godziny Kodowania było przybliżenie uczniom informatyki w formie łamigłówek z postaciami z ich gier i zabaw, których rozwiązanie polega na ułożeniu programów z gotowych bloczków. Oferta łamigłówek i kursów jest obecnie bardzo bogata, dzięki propozycjom wielu partnerów, takich jak Microsoft, czy Disney.

Tak uczniowie naszej szkoły kodowali:)
 
Anna Berend

W czwartek 1-go czerwca został zorganizowany w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Dziecka oraz Święto Sportu. Tego dnia wszyscy uczniowie mogli brać udział w ciekawych konkurencjach i prezentować swoje umiejętności w różnych dyscyplinach sportowych. Prowadzącymi wszystkie zajęcia byli: p. R. Kawka, p. B. Kozłowski, p. dyrektor Z. Jodełko oraz p. K. Stefaniak.

Zmagania poprzedzone zostały przemówieniami p. dyrektora oraz p. Kawki. Wręczono uczniom kl. IV-V karty rowerowe. Nie zabrakło również nagród dla reprezentantów naszej szkoły na szczeblu powiatu i województwa. Dodatkową niespodzianką dla nich był pokaz cheerleaderek Helenek.

Oczywiście tego dnia nie mogło zabraknąć również czegoś wyjątkowego przygotowanego dla dzieci przez grono pedagogiczne i pracowników szkoły. W tym roku był to quiz ,,Zgadnij, kto to?” Dzieci miały za zadanie rozpoznać na zdjęciach z przeszłości nauczycieli. Zadanie nie było łatwe.

Podczas obchodów Dnia Dziecka, został zorganizowany I Kiermasz z Rękodziełem Artystycznym. Inicjatorami pomysłu byli uczniowie kl.V  b wraz z wychowawcą p. K. Stefaniak. Wszystkie wystawione przedmioty zachwycały oglądających i całe przedsięwzięcie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Produkty szybko zostały sprzedane, a zarobione pieniądze będą przeznaczone na wydatki klasowe w roku szkolnym 2017/2018.

K. Stefaniak

W ostatnią sobotę, tj. 20 V 2017 r. uczniowie kl VI wraz z opiekunami p. M. Rubaj i p. K. Stefaniak zostali zaproszeni na ognisko oraz naukę jazdy konnej do Ochodzy. Organizatorami wydarzenia byli p. Jankowscy oraz Wiewiórowie.

Zbiórka odbyła się o godzinie 13.30 przy posesji p. Jankowskich. Kuba z kl. VI razem z rodzicami i sąsiadami pomagał przy siodłaniu koni. Dzięki sprawnej organizacji szybko mogliśmy zasiąść w bryczce, którą powoził p. Eugeniusz Wiewióra. Na osłodę otrzymaliśmy karton lodów i wyruszyliśmy na przejażdżkę po okolicznych lasach.

Zaskoczeniem dla nas okazały się niezwykłe umiejętności jeździeckie Kuby Jankowskiego, który samodzielnie nauczył się jeździć wierzchem. To on, na klaczy Karina, prowadził zaprzęg i zachwycał popisami sztuki jeździeckiej. Konie galopowały, a my rozbawieni podziwialiśmy piękno lokalnej przyrody.

Po powrocie do wioski czekały na nas ciepłe kiełbaski i domowe ciasta drożdżowe upieczone przez mamy. Wszyscy uczestnicy mogli również wsiąść na konie i przejechać się po wybiegu.

Katarzyna Stefaniak

W miniony piątek, tj. 19 V 2017 r. troje reprezentantów naszej szkoły wzięło udział w powiatowym konkursie ortograficznym ,,O złote pióro gżegżółki” organizowanym w Gąsawie.

Konkurs rozpoczął się o godzinie 10:00 w  Zespole Szkół im. Wandy Dubienieckiej. Naszą placówkę reprezentowali  Kamil Owczarzak (kl. IV), Karolina Pawełczak (kl. V a) oraz Angelika Kretek (kl. VI). Każdy z nich miał za zadanie uzupełnić luki w wydrukowanym tekście, który były dostosowany do wieku uczestników, ponieważ znajdowała się w nich różna liczba wyrazów: kl. IV – 48 słów, kl. V – 55, a kl. VI – 66. Uczestnicy zgodnie przyznali, że dyktanda nie były łatwe. Dodatkową trudność stanowił fakt, że teksty nie były czytane przez organizatorów i dlatego niektóre wyrazy były niejasne.

W każdej kategorii wiekowej przyznawane były trzy pierwsze miejsca, a osoba, która zrobiła najmniej błędów dostała pozłacana wieczne pióro. Niestety w tym roku naszym uczniom nie udało się wygrać. Natomiast za udział w konkursie  otrzymali oni dyplomy i nagrody książkowe, które wręczył pan dyrektor Jacek Superczyński.  Wszystkie dzieci obdarowane również zostały słodkimi upominkami.

Katarzyna Stefaniak

17 maja odbył się szkolny konkurs recytatorski wierszy polskich poetów dla dzieci. Do konkursu przystąpiło trzynaścioro uczniów z klas I-IV SP. Pierwsze miejsce zajęła Wiktoria Ślęczkowska kl. III, drugie miejsce uzyskał Kamil Owczarzak kl. IV, a trzecie Natalia Stołowska z kl III. Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz słodycze ufundowane przez Radę Rodziców oraz p. Irenę Kasprzyk.

Anna Simińska

13 maja z inicjatywy Gminnej Biblioteki Publicznej odbyło się spotkanie
z podróżnikami Darią i Krzysztofem Nowakowskimi. Państwo Nowakowscy mają niecodzienną pasję i sposób na życie, a mianowicie są maszerami czyli startują w  wyścigach psich zaprzęgów w Skandynawii oraz organizują wyprawy w rejony polarne.

Na codzień promują aktywny tryb życia i etyczne traktowanie zwierząt. Prowadzą Dom Psiego Seniora, w którym obecnie przebywa ponad 30 psów rasy siberian hasky oraz alaskan husky.W trakcie spotkania uczniowie usłyszeli wiele ciekawych informacji na temat ras psów zaprzęgowych.

Małżonkowie opowiadali też o wyprawie, którą zorganizowali  w  2010 roku, kiedy to, dwoma zaprzęgami, okrążyli największe europejskie jezioro Inari, znajdujące się w Finlandii za kołem polarnym.

Pan Krzysztof jest autorem książki pt.” 23 kilometr, której tytuł nawiązuje do wydarzeń z wyścigu Finnmarkslopet, rozgrywanego od ponad 30 lat w Norwegii. Jest to najdalej położony na północ wyścig psich zaprzęgów na świecie. Niestety, wskutek dramatycznych wydarzeń, nie udało mu się go ukończyć. Na 23 kilometrze „odszedł” jeden
z jego najlepszych psów. Prelekcji towarzyszył pokaz zdjęć.

Po zakończeniu spotkania był czas na indywidualne  rozmowy oraz  zakup autorskiej książki pt. „23 kilometr”.

 

 
Anna Simińska

W maju został przeprowadzony szkolny konkurs czytelniczy, którego głównym założeniem była promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Jego inicjatorkami były p. K. Stefaniak, p. A. Simińska oraz p. M. Rubaj.

Przed uczestnikami postawiono nie lada zadanie, gdyż każda klasa miała przeczytać zaproponowaną przez organizatorów książkę i na jej podstawie wykonać ilustrację, projekt okładki lub komiks.  Uczniowie kl. VI mieli rozwiązać test na podstawie lektury ,,Dobra pani” E. Orzeszkowej, a  młodzież gimnazjalna  miała dokonać recenzji książki „Oskar i Pani Róża”.

Anna Simińska

6 maja uczniowie klasy 3 gimnazjum wraz z wychowawcą p. Anną Berend oraz p. Anną Simińską udali się na wycieczkę do Warszawy. Po przyjeździe do Warszawy wszyscy byli mile zaskoczeni piękną słoneczną pogodą, która utrzymała się do samego wieczora.

Uczniowie wraz z przewodnikiem zwiedzili posiadłości króla Jana III Sobieskiego
w Wilanowie. Następnie podziwiali Łazienki Królewskie, które zachwyciły ich zarówno architekturą jak i krajobrazem. Kolejnym punktem zwiedzania była warszawska starówka oraz Zamek Królewski, gdzie przechadzali się po komnatach króla Stanisława Augusta podziwiając wnętrza i arcydzieła sztuki.

Na koniec uczniowie zwiedzili Bibliotekę Uniwersytetu Warszawskiego wraz
z  ogrodami i tarasem widokowym na jej dachu.

Zapewne wrażenia z wycieczki na długo zostaną w pamięci uczniów.

 

 
Anna Simińska

W czwartek 27 kwietnia odbył się apel z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja oraz Święta Flagi. Aby uzmysłowić wszystkim, jak ważną rolę odegrały te wydarzenia historyczne, uczniowie kl. V b i VI wraz z opiekunami M. Rubaj i K. Stefaniak przygotowali program o wymowie patriotycznej.

Uroczystość rozpoczęła się prezentacją pocztów sztandarowych oraz wspólnym zaśpiewaniem Hymnu Polski. Następnie głos zabrał p. dyrektor Z. Jodełko, który nakreślił genezę tego święta i zwrócił uwagę na nieprzemijającą wartość Ustawy Zasadniczej.

Prologiem do części artystycznej  był film, którego główną bohaterką została Nela – mała reporterka. To ona przez pryzmat ,,dziurki od klucza” pokazała kulisy przedstawienia, zdradziła sekrety prób i przymiarek kostiumów.

Akcja właściwa rozgrywała się w zaaranżowanej na deskach sceny sali lekcyjnej. Uczniowie:  Basia, Maciek i Marcin wraz z nauczycielką historii p. A. Henke przypominali najważniejsze wydarzenia historyczne poprzedzające uchwalenie Konstytucji 3 Maja. Podróżując do przeszłości mogliśmy poznać carycę Rosji, władcę Prus i Austrii oraz samego Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Epilogiem kończącym program artystyczny był materiał filmowy, dzięki któremu wraz z Nelą mogliśmy podpatrzeć próbę generalną i popisy wokalne chórzystów. Mała reporterka przypomniała nam również symbolikę barw polskiej flagi.

Patriotyczny wydźwięk przedsięwzięcia teatralnego został osiągnięty również dzięki przepięknej oprawie muzycznej, o którą zadbał p. M. Zawadzki wraz z chórem. Mieliśmy możliwość usłyszeć takie pieśni, jak: Witaj, Maj!, Witaj, majowa jutrzenko!, Wracam do domu.

Po przedstawieniu zostały ogłoszone wyniki konkursu ortograficznego, którego organizatorkami były p. M. Rubaj, K. Stefaniak. Pan dyrektor pogratulował laureatom i wręczył im nagrody książkowe ufundowane przez Radę Rodziców.

 

Katarzyna Stefaniak

Szukaj

Kontakt

Gościeszyn 20
88-420 Rogowo
tel/fax: +48 52 302 49 07
mail: zps.goscieszyn@wp.pl

Galeria